پوستر
پوستر (انگليسي: poster) يا اين كه ديواركوب، كه به آن اعلان، آفيش و پلاكات نيز ميگويند، صفحات كاغذي در ابعاد تقريباً تبارك هستند طراحي كاتالوگ كه بر روي آنان نوشتهها، طرحها، نقاشيها و نظير آن چاپ شده است . پوسترها به مراد نصب شدن بر روي ديوارها يا اين كه ديگر سطح هاي عمودي تعبيه شدهاند . پوسترهاي معمولي از نگارگري و متن تشكيل شدهاند البته ممكن ميباشد يك پوستر داراي نقاشي محض يا متن فقط باشد . پوستر ممكن ميباشد براي جلب اعتنا يا اطلاع رساني بر روي ديوارها چسبانده شوند . هدف ها پوسترها يكسري منظوره است، يك پوستر ممكن است براي تبليغات باشد يا اين كه براي انتشار يك اثر هنري با انگيزه اقتصادي و فرهنگي و فروش ارزان ارزش از آن به كارگيري شود . از پوسترها براي امور آموزشي استفاده متعددي ميگردد .
تاريخچه پوستر: زماني ريشه كلمه پوستر را ارزيابي كنيم مي بينيم پوستر به معناي واژه چاپار يعني ارسال سرعت بالا اطلاع رساني و اعلان لغت پوستر كه مفهوم آگهي، اعلان و ديواركوب هست . سرچشمه پوستر را به وقتي نسبت مي دهند كه در يكي از ضيافتهاي گران قدر بالتازار، آرشيتكت تعالي جهان، انديشه و مراد خود را با تاليف صحبتهاي مربوط به فرستاده بر روي واضح كرد در دايره المعارف (كوليزر) آمده مي باشد كه يكي از ديرين ترين پوستر شناخته شده مجموع قانون ها حمورابي ميباشد . راجعبه ردايره المعارف ايالات متحده از پوستري صحبت مي شود كه از متاع پاپيروس و مربوط به 146 سا ل قبل از به دنيا آمدن مي باشد . در اين پوستر خصوصيات دو برده فراري از چنگ الكسلندر گران قدر و عهدوپيمان پرداخت پاداش در چهره پيدا كردن آنها وجود دارااست .
به گفته مكس گالو، تاريخ فرانسوي، بيش از دويست سال ميباشد پوسترها در مكانهاي همگاني سراسر دنيا سناريو داده گرديده هست . از نظر جالب قابل اعتنا است، آن ها پباده سازي شده اند تا نظروتوجه دوستداران را جلب نمايند تا آنها را از يك ديدگاه سياسي آگاه سازند آنها را جذب مي كند تا در رويدادهاي يگانه كمپاني كنند يا آنها را تشويق به خريد يك مال يا اين كه خدمات مختص مي كنند اما پوستر مدرن، همانطور كه مي دانيم، در اواخر قرن نوزدهم، زماني كه چند تغيير تحول جداگانه البته داراي ربط با آن رخ گرفت .
كه شامل : صنعت چاپ رنگ ليتوگرافي رنگي را به نمايش گذاشت و ساخت انبوه تصاوير تعالي و ارزان را قابليت پذير توليد . دولت سانسور فضاهاي عمومي در كشورهايي نظير فرانسه را لغو كرد و بالاخره، تبليغكنندگان كالاهاي مصرفي كالاي همگاني را به يك جمعيت رو به پرورش در مناطق شهري استارت كردند . در اواخر قرن نوزدهم، پوسترهاي دو نقاش فرانسوي ژول شره و تولوز لوترك تأثير چشمگيري بر فرايند طراحي پوستر داشتهاند . برخي به ژول شره كنيه بابا پوستر را دادهاند . پوسترهاي لوترك، بر پايه قدرت وي در پباده سازي و آشنايي رنگ و مهارتش در ليتوگرافي و هم تأثيرپذيري از باسمههاي ژاپني بنا گرديده و در شراي چه بيش از ۳۰ پوستر از وي بر جاي نماندهاست، ولي همين اثرها نادر تأثير متعددي بر هنر پوسترسازي داشته و براي اكثري از هنرمندان راه گشا بوده ميباشد .
پوستر
پوستر در اوايل قرن بيستم پوستر در اوايل قرن بيستم رسانه اي شناخته گرديده و موفق بود و به ويژه در شهر پاريس، اكثري از هنرمندان طراح پوستر گرد آمده بودند . رنگهاي خنده رو و زنده پوستر، براي عامه مردم جذاب و دوست داشتني بود و گاهي شبانه پوسترها را كه به تعداد محدود و براي نصب در گذر گاههاي همگاني به منش ليتو گرافي تكثير ميشد، از ديوارها برميداشتند و و در خانه خويش نصب يا نگه داري ميكردند و امروزه بعضا از اين پوسترها در موزهها و مجموعههاي فردي يافت ميگردد . پيشرفتهاي فني ليتوگرافي (چاپ سنگي) در مقدمه قرن بيستم، كيفيت پوستر ها را متحول نمود و طراحان با جسارت كافي از زمينههاي تخت رنگي در اثر ها خويش به كارگيري ميكردند .
آن سيري را كه هنر پوستر در غرب طي كرد تا انواع متفاوت خود را در موضوع هاي تجاري ، سياسي ، فرهنگي و غيره بدست آورد ، در جمهوري اسلامي ايران نمي بينيم . زيرا همان گونه كه چاپ و مطبوعات تقريبا يكباره در جمهوري اسلامي ايران اشاعه يافت ، بهمان گونه نيز اشكال متعدد پوستر بي آنكه سير تكويني خاصي را پيموده باشند ، ظاهر شدند و براي هدف هاي مختلف قضيه استعمال قرار گرفتند .
درصورتي كه بخواهيم سابقه اي براي پوستر چاپي در جمهوري اسلامي ايران پيداكنيم ، مي بايست در اينجا هم به اطلاع رساني هاي رايج اشاره كنيم . منظور اطلاعيه هاي چاپي مدني و غير مدني مي باشد كه در معابر و مجامع عمومي نصب مي شد ، و پيامي را در معرض روءيت كرد عموم قرار داد .
در اوايل پوسترهاي سياسي و فرهنگي عمدتا از جانب دستگاه هاي مدني چاپ و منتشر مي شد و غالبا جنبه قانوني و تبليغاتي آنها بر جنبه هنريشان ارجعيت داشت . در آن بازه هنوز پوستر سازان رشته اي بهوجود نيامده بودند و نقاشان در جنب عمل خويش به پباده سازي پوستر هم مي پرداختند .تدريجا نقاشان و كساني به سوي هنر گرافيك جلب شدند ، كه مرزهاي در بين هنر نقاشي و گرافيك را شناختند ، و ويژگيهاي هنر پوستر را دريافتند .
كوشش هاي اينان و فارغ التحصيلان جديد مدرسه ها هنري داخلي و خارجي بود كه قلمروي هنر پوستر در ايران را وسيعتر كرد و به آن تنوع داد . از سوي ديگر گسترش تبليغات براي كالاها و شركت هاي توليدي و خدماتي و . . . موجب اشاعه پوسترهاي تجاري شويد و همينطور ارزانتر بودن پوستر نسبت به ديگر تبليغات , به موازات پوسترهاي تجاري ، پوسترهاي جلب سياحان و پوسترهاي فرهنگي و هنري هم باب شد
برچسب: